Sexet lyd på Orange Scene fucker med din hjerne (uden du ved det)

Højtalerne på Roskilde Festivals største scene kan mere end bare spille højt. De kan få os til at opføre os civiliseret. 

 

 

Det er højttalerne (og aldrig musikken), der bestemmer om du får en god koncertoplevelse. Højttalerne afgør suverænt, om publikum har en fest, falder i søvn eller kommer op at slås.
 
Følg med her, hvor du kommer bag Orange Scene og ind i nogle specielle højttalere, der styrer din adfærd under koncerten. Uden du ved det.
 
Festivalgængere kigger (klogt) på programmet, når de vælger mellem årets koncertoplevelser.
 
Jeg ville nu også tage et seriøst kig på højttalerne (hvis det var muligt), for de styrer hvordan publikum opfører sig under koncerten og hvordan vi oplever musikken.
 
Ole Witthøft har snakket med Paul Jensen, der i mere end 28 år har været ansvarlig for sceneteknik på Roskilde Festival.
Orange Scene er ved at blive opført og de tomme stilladser skal rumme nogle særlige højttalere.

 
Lyden skal forhindre slagsmål


På hver side af Orange Scene ser du et stillads med det letgenkendelige Tuborg-logo. Det er hjemmet for nogle sindsygt kostbare højttalere, der kommer fra franske L’Acoustics.
 
De er bygget til store koncertpladser og den adfærd, der følger med, når 10.000-vis af mennesker er samlet.
 
Lad det bare være sagt: Jeg ville hellere sende min teenagesøn alene til Orange Scene til sin første koncert, end jeg ville sende ham ned i hallen, hvor Disko-Kaj har sat nogle uduelige højttalere op.
 
Dårlig lyd får folk til at mase sig sammen.
Dårlig lyd gør os irritable.
Dårlig lyd får folk til at slås.
 
Paul Jensen fortæller, at de franske højttalere, ved hjælp af et teknologisk greb, forhindrer at gæsterne klumper sig sammen.
 
Det kaldes et line array. Du ser det som lange klaser af højttalere, der hænger under hinanden. Fidusen med klaserne er, at de dækker hele koncertpladsen med lyd.
 
Det kan almindelige højttalere ikke, så check dit spillested for højttaler-klaser inden du køber billetten. Det er vigtigt.
Under opbygning. Klaser af højttalere lover godt for koncertoplevelsen. De kaldes line arrays og de dækker hele koncertpladsen med lyd.


 
Undgår at folk bevæger sig mod scenen


Når vi hører et fedt orkester, får vi intuitivt lyst til at gå tættere på scenen og få en mere nærværende oplevelse. Men ikke på Orange.
 
Her stopper mange publikummer deres vandring mod scenen, uden selv at vide hvorfor. Paul Jensen forklarer, at fænomenet skyldes en af fordelene ved højttaler-klaserne. Lyden bliver nemlig ikke højere, selv om du går hen til scenekanten.
 
Oplevelsen af at komme tættere på musikken udebliver simpelthen, så mange publikummer forbliver ubevidst på en hyggelig (og mere sikker) afstand fra scenen.
 
De får nemlig en lige så god lydoplevelse af at være på afstand af musikken, så et af incitamenterne til at publikum klumper sig sammen er simpelthen fjernet.


 
Lyden fastholder publikums koncentration

 
60.000 publikummer, der står op til 165 meter væk fra en scene, får let noget andet at tænke på, end lige netop den koncert, de er gået til. Endnu engang er det naturligvis højttalerne, der har ansvaret for at forbinde kunstneren og publikum med hinanden.
 
På Orange Scene er det en uventet teknologi, der får publikum til at fastholde interessen på musikken.
 
Franskmanden Fresnel opfandt i 18-hundredetallet en linse, der f.eks. anvendes til at styre og koncentrere lyset fra fyrtårne.
 
Jo. Du læste rigtigt. Fyrtårne.
 
Grunden til, vi overhovedet kan se Iyset fra et fyrtårn flere hundrede meter væk, skyldes den linse Fresnel opfandt. Oversæt nu lyset fra fyrtårnet til lyd.
 
Fysikeren Christian Heil har overført Fresnels teori til lydbølger og har dermed lagt grunden til Wavefront Sculpture Technology (Er du med?), der er hjertet i højttalerne på Orange Scene.
 
Mennesker gider ikke at bruge særligt mange surt optjente minutter på noget, de ikke kan finde hoved eller hale i. Det gælder også indenfor lyd. Derfor skal publikum kunne forstå, hvad der bliver sunget og spillet fra scenen.
Ellers skrider de.
Eller finder på noget andet.
 
De særlige linser sørger for, at publikum kan høre, hvad der bliver spillet og sunget, så de får lyst til at høre mere. Uden at tænke over det.


 
Mindre vindfølsomme højttalere

 
Når man som Paul Jensen har ansvaret for, at dække en plads med lyd, der er 165 x 120 meter, hvor der tilmed befinder sig 50-60.000 publikummer under åben himmel, møder man nogle udfordringer som ikke findes for højttalerne hjemme i stuen.
 
Det har f.eks. betydning, at Orange Scene vender fra nord mod syd, for i Danmark har vi ofte vestenvind.
 
Det får noget af lyden til at blæse væk, men heldigvis fungerer de 300.000 Watt kraftige højttalere godt i blæsevejr. Paul Jensen fortæller, at aftenkoncerter under åben himmel er en særlig udfordring, når temperaturen falder.
 
Varmen fra publikum stiger op mod nattehimlen og kan forårsage, at “lyden slår smut” hen over menneskemængden, hvilket skulle være et meget ejendommeligt fænomen.
 
Højttalere forbinder publikum med musikken
 
Når årets hovednavn går på scenen, har de medbragt et antal lydteknikere, der er uddannet i at bruge højttalerne på Orange Scene. De kender højttalerne som det arbejdsredskab de er, og de har arbejdet med dem mange gange.
 
På Roskilde Festival er der ikke mulighed for at lave lydprøver inden orkestret går på, så det er utroligt vigtigt at kunstnerne og teknikerne kan stole på at lyden er rigtig, lige fra de første strofer.
 
Derfor opstilles højttalerne på en helt eksakt måde, der altid er den samme, uanset hvor du støder på dem i verden.
 
Det er højttalerne, der forbinder publikum med musikken.
 
Det er højttalerne (og aldrig musikken), der bestemmer om du har en god koncertoplevelse.


Kredit til Ole Witthøft, www.system-audio.com